Zwoegen en zweten

Vandaag was het de voorlaatste dag in onze organisatie.

Ik mocht starten in bij Juf Nele in groep 16. Deze leerlingen hadden een les BGV: techniek en montage. Aangezien het de laatste les was die de leerlingen kregen van juf Nele voor de kerstvakantie mocht ze zelf een activiteit kiezen. Ze kregen keuze uit verschillende leuke werkvormen om de fijne motoriek te trainen zoals bijvoorbeeld: lego, strijkparels, clicks, ministeck, enz, ... Soms krijgen de leerlingen ook de kans om te puzzelen maar dat mochten ze tijdens deze les niet doen. De leerlingen kozen elk een spel en werkten hier individueel aan. Wanneer ze klaar waren met hun spel moesten ze het eindproduct tonen aan de leerkracht. De leerkracht houdt bij wat de leerlingen precies hebben gedaan en ook hoe ze het gedaan hebben. Ik vond dit een zeer leuke manier om de leerlingen hun fijne motoriek te laten trainen. Ze konden op eigen tempo werken en mochten ook een keuze maken naar eigen interesses en talenten.

Hierna werd ik verwacht in de brug. Het was zeer rustig totdat er 1 leerling naar de brug was gestuurd. Hij was nog maar 1 keer naar school gekomen in het hele schooljaar en kwam nu nog een keer proberen. De mensen van de brug vertelden me dat de jongen een moeilijke jeugd heeft gehad, namelijk dat hij zijn vader is verloren toen hij een kleuter was en zijn moeder zelfmoord heeft gepleegd enkele jaren geleden. Door zijn achtergrond was ik al enorm onder de indruk. Het raakte me dat de jongen bij niemand mer terecht kon en eigenlijk zo op het verkeerde pad is terechtgekomen. Hij kwam aan bij de brug en nam een schaar uit de pennenzak van een opvoeder. Daarmee begon hij te zwaaien en te dreigen. Ikzelf zat niet op mijn gemak en ik had heel veel respect voor de mensen die er zo kalm bij bleven en probeerden om hem ook te kalmeren. Na enkele minuten konden ze de schaar afnemen en konden we even rustig praten met de leerling. De mensen van de brug hadden via Facebook vernomen dat hij met verkeerde mensen omgaat en probeerden hem hiermee te confronteren maar dit blokte hij af door te zeggen dat dat zijn neven zijn. Na dit gesprek is de leerlingen opnieuw naar de les gegaan. Ik moest toch nog even bekomen van dit avontuur.

In de namiddag mocht ik opnieuw gaan sporten, deze keer bij groep 15. Het was mijn eerste kennismaking met deze groep dus het was fijn dat ik ze kon leren kennen met sport. Ik heb de hele les meegedaan en zo kon ik echt dichtbij de leerlingen komen. Hierna volgde ik nog 2 lesuren mee met groep 15 voor lessen ASV. De leerlingen moesten dingen opzoeken in reclamefolders van de Aldi en mochten hierbij een werkbundel invullen. Het was een voorbereidende oefening op het leren rekenen met euro's. Uit deze les heb ik zeer leuke dingen kunnen meenemen voor eigen lespraktijk aangezien deze leerstof ook aan bod komt in het lager onderwijs. Het was dus weeral een toffe en leerrijke ervaring!!

Kiona x

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Afscheid nemen

Le tour de Lokeren