Het afscheid

Woensdag 18/128109

Vandaag was het de laatste dag op de Broederschool. Ik vind het heel jammer dat ik niet nog een beetje langer op de school kon observeren en helpen want ik vond het heel fijn op deze school. Ik werd als student met open armen ontvangen door een heel fijn team. De leerlingen die ga ik ook niet zo snel vergeten want deze hebben me ook heel wat bijgeleerd.

Ik startte normaal gezien mijn ochtend terug in de klas waar yoga op de planning stond. Uiteindelijk liep mijn dag helemaal anders. Ik mocht samen met juf A. naar de paardenboerderij met de leerlingen. Samen gingen we met de fiets naar de boerderij. Ik vond dit zeer leuk om te zien hoe goed de leerlingen overweg konden met de dieren. Ook waren er heel wat sterke jongens die mij geholpen hebben om het hooi voor de paarden in de netten te doen. In deze activiteit heb ik gemerkt dat sommige jongens een heel sterk doorzettingsvermogen hebben en dat ze niet zo rap opgeven, blijven werken is hun doel. Ik vond dit een zeer leuke ervaring. Het hooi in mijn haar en schoenen is daardoor gewoon maar een bijzaak het plezier dat ik daar beleeft heb is veel meer waard dan dat.
Wanneer we klaar waren op de boerderij gingen we terug met de fiets naar school. Natuurlijk fietsten we op een veilige manier met een helm en een fluohesje aan. Het fietsen verliep heel vlot ik had gedacht dat dit voor sommige leerlingen motorisch dit heel moeilijk ging zijn maar toch heeft iedereen zijn plan getrokken op de fiets.De leerlingen zorgden zelfs voor elkaar bij het fietsen dit was zeer fijn om te zien. Ondanks hun verschillen steunen ze elkaar.

Na mijn uitstap naar de boerderij mocht ik helpen in het fietsatelier. In dit atelier halen de leerlingen de fietsen uit de fietsenstalling en deze plaatsen ze dan op nummer. Het op nummer plaatsen is voor sommige leerlingen nog wat moeilijk maar uiteindelijk stonden alle fietsen toch op de juiste plaats. Nadat de leerlingen de fietsen op nummer hadden gezet mochten de leerlingen de fietsen wassen met een schuurborsteltje en een spons.Wanneer de fiets volledig proper was testte de leerlingen de fietsen uit. Ze keken of de remmen goed werken, de banden goed opgepompt zijn en of de bel goed werkt. Nadat alle fietsen gecontroleerd waren zette de leerlingen deze terug op hun plaats en gingen we samen in de klas een thee drinken.

Wanneer we onze thee aan het opdrinken waren hadden de leerlingen onderling wat strubbelingen juf A. verhielp dit door met elke leerling apart te babbelen en daarna nam ze beide leerlingen samen op een gesprek. Ik vond dit een zeer aangename manier om een conflict op te lossen deze manier ga ik later als juf ook zeker gebruiken. Nadat we onze thee hadden leeggedronken en alle conflicten opgelost waren was het tijd voor de afwas. Dit moest heel snel gebeuren want de bus stond al op ons  te wachten.

Ik kijk met een hele positieve blik terug naar de periode dat ik aanwezig was op de school. Ik heb hier heel fijne mensen leren kennen maar ook heb ik hier mezelf beter leren kennen. Zo ben ik te weten gekomen dat ik een vrij rustig persoon ben en dat dit het gemakkelijker maakt om te praten met de leerlingen. Voor het afscheid was er vandaag niet veel tijd want de leerlingen zaten al vrij snel op de bus, maar wie wil er nu niet snel thuis zijn op een woensdag 😀. Samen met Joke heb ik de leerkrachten op de speelplaats bedankt voor de fijne week daar kregen we ook te horen dat zij heel blij waren met onze komst. Ik kan alleen maar met eindigen met de woorden: BROEDERSCHOOL IK VOND HET HEEL FIJN OM BIJ JULLIE TE KOMEN MEEDRAAIEN EN OBSERVEREN!


Lotte

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Afscheid nemen

Le tour de Lokeren