Een dag vol structuur en uitbarstingen

De laatste dag op de Broederschool te Lokeren is afgelopen. Met veel leuke momenten kijk ik terug op deze periode. Wat ga ik de leerlingen missen!

Het was een dag waarop ik maar met een klein hartje heb beleefd.
Ik ben de dag begonnen op de brug. De brug is een plaats in de school waarbij de leerlingen naar toe kunnen gaan als ze even de weg kwijt zijn. Een plek waar ze tot rust kunnen komen.
Toen ik op de brug zat, waren er twee leerlingen binnengekomen.
De brug staat ook al voor dat de lessen beginnen op de speelplaats zodat ze de gemoedstoestand van de leerlingen in te schatten.
Het is soms verschieten hoe leerlingen kunnen reageren op de juffen en de meesters die op de brug zitten. De mensen op de brug zijn dit al gewoon maar als je daar voor de eerste keer zit is dit soms wel even verschieten wat er over de vloer komt.
Het was maar een klein uurtje dat ik op de brug moest staan in het begin van de dag.

Op een basisschool zie je een ruimte als 'de brug' niet. Ik denk dat dit voor sommige leerlingen op een basisschool wel zou helpen om even tot rust te komen. Je merkt dat sommige leerlingen tijdens de les er genoeg van hebben of ze niet tot rust kunnen komen. Dus zou zo een ruimte wel kunnen werken voor sommige leerlingen.

Na de brug ben ik in een auti-groep gaan kijken en helpen. Het is een klas van vijf jongens. Er was één leerling ziek waardoor ze maar met 4 waren.
Het was een stille groep. Dat had ik niet verwacht na de uitleg die ik had gekregen.
De auti-groep is een groep waar kinderen zitten die autisme hebben. Het zijn verschillende jaren door elkaar. De leeftijd schommelde van 13 jaar tot 16 jaar.
In die klas heb ik heel veel structuur gezien. Er was een gigantisch grote weekplanning.
Er waren ook veel pictogrammen te bespeuren, afspraken, maandkalenders, dagplanning,...
De leerlingen wisten zelfs dat ik in de klas ging langskomen. Heel gek dat er zo veel structuur in één klas aanwezig kan zijn.
De leerlingen werkten allemaal in stilte.
Het was een heel leerrijke dag in de groep.
Het was ook een groep van fase 1. Zij worden voorbereidt op het leven buiten de school. Ze leren wat een product en het merk is. Maar ze maken ook een onderscheidt van een huismerk en een merk. Is het merk echt wel beter dan het huismerk? Ze gaan op onderzoek door te kijken, te ruiken en te proeven. De meningen verschillen erg op dat vlak maar dat is normaal als je iets vergelijkt naar eigen smaak.
De auti-groep werkt heel zelfstandig. Ze weten wat ze moeten doen en als ze even iets niet weten dan vragen ze het gewoon.
De leerlingen hebben zelfs een opdracht gemaakt op de computer in het thema winter. Ze moesten een word-document invullen met prenten over de winter.
Daarna hebben de leerlingen Kahoot gespeeld. Heel leuk om te zien hoe ze opgaan in het competitiviteit.
Ook na elk lesuur krijgen de leerlingen 10 minuten vrije tijd. Hierbij nemen ze vaak hun GSM boven en kijken ze naar filmpjes.

Een hele leuke dag bij de auti-groep!

Daarna ben ik weer bij de brug mogen gaan zitten.
Jongens toch, wat ik daar heb gezien, had ik me NOOIT kunnen voorstellen.
Als je dit niet gewoon bent, is dit toch even DIK verschieten.
Kort uitgelegd: Deur kapot gesmeten, vuisten tegen de muren en deuren, hoofd gestoten tegen muren en deuren, T-shirt kapot gescheurd, isolatiecel, nog een deur kapot en geschreeuw dat door merg en been gaat.

Op dat moment dat dat allemaal gebeurde had ik toch even schrik. Al een geluk dat de mensen van de brug me direct gerust stelden dat dit niet vaak gebeurd.
De isolatiecel is dit schooljaar nog maar drie keer gebruikt geweest.
En ja, die laatste deur die kapot is gegaan? Ja, dat was van de isolatiecel. Door het bonken op de deur is het slot van de isolatiecel geblokkeerd waardoor ze de deur niet meer open kregen.  Al een geluk dat er nog een deur was die we wél open kregen. 
Dat laatste uur was even heel hard verschieten, maar dat heeft de zin niet weggenomen om nog eens langs te komen op de school.

Ik heb grote en kleine dingen gezien. Een heel leerrijke periode.
Met veel plezier en deugd kijk ik terug naar de periode van 4 dagen die ik heb meegemaakt.
Zéér aangename mensen die er werken en wat een liefde dat je terug krijgt van de leerlingen!

Soline x

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Afscheid nemen

Le tour de Lokeren