Afscheid nemen

Vandaag was het de laatste dag in de Broederschool in Lokeren. Voor de laatste keer stapte ik met veel enthousiasme de school binnen.

Ik startte opnieuw in de brug. Ik was al enkele keren in de brug geweest dus ondertussen ken ik de werking al goed. Ik bekeek nog even het logboek van de voorbije dagen zodat ik op de hoogte was van de dingen die er momenteel op school spelen. Er waren al direct 2 leerlingen die in de brug terechtkwamen. 1 leerling startte rustig aan zijn 15 minuten maar bij de andere leerling verliep dit iets moeizamer. Ze wou haar pilletje niet nemen en wou enkel slapen. De opvoeder heeft enorm haar best moeten doen om haar te overtuigen en het pilletje toch te nemen. Na 15 minuten wou de ene leerling niet terug naar de klas gaan want ze wou nog verder slapen. Ze zei dat ze stemmetjes hoorde en dat ze deze niet hoorde als ze sliep. Ze is dan nog ongeveer 10 minuten gebleven en daarna is ze naar de klas vertrokken. Na ongeveer 20 stond de leerling er opnieuw en wou ze weer slapen. Na 15 minuten kon ze terug aansluiten in de klas. Voor de rest was het zeer rustig in de brug deze ochtend.

Voor de 2 laatste lesuren mocht in opnieuw aansluiten bij juf Herlinde bij groep 15. Deze leerlingen hadden een les ASV: met euro's rekenen. De leerkracht gaf een zeer korte instructie en liet 2 leerlingen al zelfstandig aan het werk gaan. Met 2 andere leerlingen ging ze aan de slag op het bord. De leerkracht gaf een verlengde instructie en loste de oefeningen samen met de leerlingen op met behulp van didactisch materiaal. Ik mocht ondertussen de oefeningen verbeteren van de leerlingen die zelfstandig aan het werken waren. Het viel me enorm op dat de leerlingen die alleen verder mochten doen echt al zeer zelfstandig aan het werk konden gaan! Ze hadden bijna geen instructie nodig en gingen zelf aan de slag. Dit wil ik ook zeker en vast meenemen naar mijn eigen lespraktijk.

Het was een mooie laatste dag in de Broederschool en eigenlijk ook gewoon kortom een mooie week! Ik ben elke dag weer met veel plezier vertrokken naar de Broederschool en ben ook altijd met een grote lach op mijn gezicht vertrokken omdat ik zoveel plezier had beleefd die dag!! Ik heb er zeer veel mogen bijleren en dit vond ik fantastisch om te doen!! Sommige leerlingen waren zeer opmerkzaam en wisten ook dat het vandaag onze laatste dag was. Ze kwamen dan soms ook nog een knuffel geven of wensten ons nog veel succes met onze studies. Wat is het fijn om zo snel een leuke band op te kunnen bouwen met deze leerlingen!! Ik wil ook nog een dikke merci zeggen tegen alle leerkrachten die ons met open armen hebben ontvangen! Het was voor hen sowieso al een drukke periode maar toch namen ze ons mee in de groep en gaven ze ons enorm veel informatie! Ik heb enorm veel respect voor wat zij elke dag opnieuw weer bereiken met de leerlingen! Hopelijk komen er nog momenten dat ik verder het buitengewoon onderwijs kan ontdekken!

Kiona x

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren