Van Kerstman tot kok

Donderdag 12/12/2019

Ik kan je verzekeren dat ik deze ochtend opstond met kriebels in de buik. Deze kriebels in mijn buik waren er omdat ik wist dat ik weer naar de Broederschool in Daknam mocht en ik vind dit zo fijn. Net zoals gisteren werd ik heel warm ontvangen in de leraarskamer. Net zoals gisteren waren er heel wat leerkrachten ziek. Zo was juf B. bij wie ik normaal mee de les ging volgen ook ziek waardoor ik mee mocht met juf L.

Mijn ochtend startte in de paarse groep. Ik kan je verzekeren dit is een groep waarbij er heel wat afgelachen wordt maar ook worden hier serieuze gesprekken gevoerd. Ik begon mijn dag dus zoals ik al verteld had bij de paarse groep. De leerlingen waren heel nieuwsgierig naar wie ik was. Ze waren zo nieuwsgierig dat ze graag een kennismakingsrondje wouden doen zodat ze wat meer over mij zouden te weten komen. Dit was zeer fijn want zo kwam ik ook heel wat te weten over de leerlingen zelf.

Na het kennismakingsrondje ging ik samen met de groep naar het lokaal in het gebouw dat zich naast de school bevindt. We verzamelden samen met een andere groep in dit dak om samen de spullen voor de kerstmarkt van morgen klaar te zetten. Samen met juf S., juf L., Joke en de leerlingen heb ik geholpen om al het materiaal naar beneden te dragen van de trap. Dit materiaal stapelden we dan samen in de auto van juf S. en Joke zodat zei de kleding van de tweedehands winkel naar Lokeren konden brengen.

Wanneer Joke en Juf S. op weg waren naar Lokeren heb ik samen met de leerlingen de algemene taken helpen uitvoeren. Ik verschoot ook hier weer hoeveel deze leerlingen zelfstandig kunnen. Ik heb samen met T. en M. tekeningen gemaakt voor het kerstkraampje want dit kraampje moet nog versiert worden. We hebben elk een tekening gemaakt met daarop welkom, de tekeningen hebben allemaal iets te maken met kerst. Tijdens het maken van de tekeningen heb ik me rot geamuseerd met M. en T.😊. We hebben tijdens het tekenen kerstliedjes gezongen zoals de meisjes (met een heel hoog stemmetje) en zoals de stoere jongens (met een zware bromstem). Ik vond dit echt een heel leuke ervaring! Ik heb samen met T. heel hard gelachen toen M. de kerstman nadeed. Dit deed hij door zijn buik vooruit te duwen en dan vormde hij een baard met zijn handen en dan zei hij: "HOHOHO melly clistmes". 

Tijdens het tekenen heb ik niet alleen gelachen ook heeft muziekkenner Ma. en talenknobbel R. me enkele Duitse en Engelse woorden geleerd. R. leerde me hoe ik in het Duits iemand moet begroeten, hoe ik drinken moet bestellen. Ma. die leerde me enkele Engelse woorden waaronder 'hard core en techno' maar ook leerde hij mij hoe ik een cola moest bestellen in het Engels. Maar ik moest wel een cola zero bestellen net zoals Ma. want hij mag geen cola drinken want hij heeft suikerziekte. Tijdens het tekenen heb ik met Ma. heel wat kunnen babbelen en hij vertelde mij dat hij in een leefgroep woont. Hier heeft hij dus zijn eigen kamer en daar slaapt hij dus heel de week. In het weekend gaat hij de ene week naar de mama en de andere week naar de papa. Nu gaat hij even niet naar de papa want Ma. vertelde mij dat hij lelijke dingen tegen zijn papa had gezegd en dat papa daar nu even wat gekwetst door is, wel gaf Ma. zelf aan dat hij die dingen niet had mogen zeggen.

Na het tekenen ben ik de leerlingen gaan helpen samen met Joke om de kledij voor de tweedehands winkel te prijzen. Ieder had in dit proces zijn eigen taak en het was fijn om de leerlingen zelfstandig aan het werk te zien. De leerlingen leren bij dit proces vooral het labellen van kledij of materialen zoals kettingen. Dit is voor de leerlingen een vaardigheid die wel belangrijk is want het kan zijn dat ze dit op hun werk of stage ook moeten doen.

In de namiddag was ik terug van de partij in de klas van juf S. deze keer niet om yoga te doen maar om creatief aan de slag te gaan. De leerlingen zijn al heel de maand december aan het werken rond het thema 'de kok'. In dit thema leren de leerlingen de begrippen vanuit de keuken, het restaurant maar ook leren ze groenten en fruit concreet te benoemen. Samen heb ik met de leerlingen geholpen om hun eigen keukenshort te bestempelen met afdrukken van hun lievelingsfruit.

Ik kan je verzekeren dat de groep van bij de crea les me verbaasd heeft. De leerlingen vanuit deze groep gebruiken gebaren en woorden om te communiceren. Ze noemen dit smog. Zowel de leerkracht als de leerlingen gebruiken deze manier van communiceren. Zelf heb ik ook enkele woorden in het smog geleerd vandaag zoals bijvoorbeeld druif, kiwi, banaan. Ik vind deze taal echt heel fijn en het is gemakkelijk aan te leren. Maar het is wel straf dat deze leerlingen al deze gebaren heel goed kennen want het is wel veel om te onthouden. 


Ik ben heel wat ervaringen rijker na vandaag en ik kan al niet wachten tot maandag want dan ben ik terug van de partij op de school.

Vele groetjes van je zingende chef Lotte

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen