Oh Denneboom, Oh Denneboom

Vandaag was het de tweede dag in de Broederschool in Lokeren. Vanmorgen vertrok ik weer met dezelfde kriebels in de buik naar de school en keek ik weer uit naar nieuwe ervaringen.

Opnieuw werden we met open armen door het hele schoolteam verwelkomt in de leraarskamer. Er heerst een zeer toffe sfeer waarbij we betrokken worden in het hele schoolgebeuren.

De eerste 2 lesuren mocht ik opnieuw meevolgen met juf Nele. Deze keer gaf ze les aan groep 23. Deze groep wordt volledig voorbereid op het werk in een beschutte werkplaats. Ze hadden vandaag een les Ruward praktijk. De jongens waren eerst enorm onder de indruk van iemand nieuw in de klas. Eén leerling vroeg zich zelfs tijdens het binnenkomen af of hij wel in de juiste klas was terechtgekomen. Tijdens deze les mochten de leerlingen allerlei testjes doen op tijd en werd de score bijgehouden door de leerkracht. Er waren testen zoals het maken van zakjes met bureauspulletjes, het inpluggen van pluggen, het vastdraaien van schroeven met een schroevendraaier, het werken aan een lopende band met materiaal dat ze in een bepaald patroon moesten leggen op een draaiende schijf, … De leerlingen doorlopen deze testen enkele keren per maand en zo kan de leerkracht de evolutie van de leerlingen bijhouden. Ik was enorm verwonderd over de motivatie en het enthousiasme van de jongens. Ze waren zeer geconcentreerd bezig met hun opdrachten en zeiden geen woord. Ze deden het ook allemaal zo vlot en goed. Ik stelde me zelfs de vraag waarom deze soort dingen niet in het 'gewone' middelbare onderwijs wordt gegeven. De jongens zijn volgens mij door deze opdrachten echt volledig klaar voor het echte leven. Voor hen is het kennen van wiskundige formules totaal niet belangrijk. Dat ze hun eigen talenten kunnen inzetten op elk moment van de dag, vind ik zo fantastisch aan deze school.

De volgende 2 lesuren zat ik ook bij juf Nele. Dezelfde les werd gegeven alleen nu bij groep 21. In deze groep zitten maar 4 leerlingen! Het was een zeer rustige groep die alle opdrachten in volledige stilte uitvoerde. Er kwam echter een negatieve sfeer in de klas wanneer enkele leerlingen uit groep 23 bij groep 21 les moesten komen volgens door afwezigheid van een leerkracht. De karakters kwamen totaal niet overeen en dat zorgde voor veel frustraties tussen leerlingen van de verschillende groepen. Gelukkig wist de leerkracht hoe ze hiermee moest omgaan en heeft ze enkele jongens laten meehelpen aan de kerstmarkt zodat de rust kon terugkeren. De les was enkele minuten vroeger klaar en de leerlingen waren zeer geïnteresseerd in mij. Ze vroegen allerlei dingen over mijn opleiding en ook enkele leuke vraagjes over wat ik graag eet of drink. Ik vond het echt fijn dat de leerlingen me bij het gesprek betrokken!!

Na de middag mocht ik meehelpen met het opstellen van de kerstmarkt! Het ideale job voor mij aangezien ik al helemaal in de kerstsfeer ben ;) Ik kreeg de opdracht om met enkele houten boomstammen een kerstboom te maken. Gelukkig kreeg ik hulp van een leerling die toch wat sterker was dan ikzelf! De leerling was eerst vrij verlegen. Ik probeerde een gesprek aan te gaan maar veel wou hij niet vertellen. Na enkele minuten en wat grappige momenten waarbij onze pogingen een beetje mislukten, kwam hij helemaal los! Ik vond het echt geweldig dat hij zich plots goed voelde en begon te praten. We hebben echt veel plezier gemaakt tijdens het maken van deze boom en we waren echt zeer trots op ons eindresultaat!! Deze ervaring zal ik niet snel meer vergeten! Het was echt een andere ervaring om zo met een leerling samen te werken en gesprekken aan te kunnen gaan!

Het was alweer een super geslaagde dag op de Broederschool! Mijn kijk op het buitengewoon onderwijs is al sterk veranderd door alle ervaringen die ik heb meegemaakt. Wat er allemaal buiten de schoolmuren verteld wordt, geeft zeker en vast geen correct beeld van de school! Ik ben blij dat ik met mijn eigen ogen kan ontdekken wat voor schatten er verborgen zitten achter de schoolmuren van het buitengewoon onderwijs!!

Kiona x

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen