Le tour de Lokeren

Maandag 16/12/2019 

Ja hoor deze ochtend was het weer zover! Ik kon terug naar de school in Lokeren en Daknam. Ik keek er heel hard naar uit om in de voormiddag te observeren in Lokeren want normaal gezien moet ik observeren in Daknam. Het was voor mij een hele vernieuwing.

In de voormiddag mocht ik observeren in de groene klas. In deze klas zitten leerlingen die een meervoudige beperking hebben die gecombineerd gaat met autisme. In deze klas zaten vandaag drie leerlingen. Ik vond het heel fijn en vooral leerrijk om te observeren hoe de werking in deze klas loopt. Ik kan wel al 1 ding zeggen hoor: "een dikke chapeau" voor de leerkrachten die werken in deze klas. Het is heel moeilijk omdat je vooral met de leerlingen een één op één relatie aangaat waardoor de andere leerlingen even geen aandacht van jou hebben en je ze dus niet in de gaten kan houden. Ik merkte al van zodra ik in de klas binnenstapte dat het een klas was die wel heel wat zorg nodig heeft. Er was een leerling die bij het binnenkomen van de klas overstuur was omdat deze het kunstwerkje voor kerst nog niet had meegenomen naar huis dit weekend. De leerkracht stelde de leerling gerust en ging daarna verder met het onthaal. Telkens wanneer de leerkracht aan een opdracht begon gaf de leerkracht de leerlingen een prikkel die hoorde bij deze opdracht. Bij het onthaal liet de leerkracht het liedje allegria horen. Het was fijn om te zien hoe de leerlingen reageerden op dit liedje. Daarna zong de leerkracht zelf enkele liedjes en hierbij was ook het één op één contact heel belangrijk.

Na het onthaal heb ik samen met de leerlingen een opdracht gedaan waarbij er geoefend werd op de fijne motoriek maar vooral op de communicatieve en sociaal-emotionele vaardigheden. Bij deze opdracht stempelde de leerlingen een kerstboom, het stempelen van de kerstboom deden de leerlingen samen met de leerkracht en ook hierbij was het één op één contact belangrijk om het communicatieve te ondersteunen tijdens de opdracht. 

Vandaag was voor mij ook een sportieve dag! Ik heb samen met de leerlingen gefietst! Het was zeer fijn om met de leerlingen op de speelplaats te fietsen. Tijdens het zingen heb ik ook af en toe een liedje gezongen omdat dit de leerling gerust stelde. Bij mijn tweede fietspartner werden er zelfs bellen geblazen. Het was echt heel leuk om dit te doen met de leerlingen dit was alvast de eerste etappe van mijn tour du Lokeren.



In de namiddag zette ik mijn tour verder richting Daknam daar kreeg ik de verantwoordelijkheid over een groep die al heel zelfstandig werkt. Voor de juf vertrok richting Lokeren maakte de leerlingen samen met de juf hun planning en haalden ze het geld op voor hun uitstap die ze samen gaan plannen.
Het was ook heel fijn met deze groep. Ik heb samen met de groep het bestek gesorteerd en de koelkast schoongemaakt. Tijdens deze taken heb ik heel wat met de leerlingen kunnen babbelen het gesprek ging vooral over hun muziek en hun leven buiten school. Wanneer de leerkracht terug in de klas was hebben de leerlingen die de opbrengst van de kerstmarkt geteld hebben naar de leerkracht gebracht. De leerkracht vertelde dat ze met dit geld wat materialen kunnen kopen voor de tweedehandswinkel zoals bijvoorbeeld kledingrekken of plastic bakken. De leerlingen gaan met dit geld samen met de leerkrachten naar de ikea en gaan daar samen ontbijten. De leerlingen kregen toen de opdracht om op te zoeken hoeveel het ontbijt kost.

En zo eindigt mijn tour in Lokeren. Ik kan je verzekeren de finish of de doelen zijn vandaag zeker bereikt dit kom door de harde inzet die de leerkrachten en de leerlingen elke dag inzetten.

Ik kijk alvast uit naar morgen! Dan mogen ik en Joke een groep begeleiden. We zijn alvast verschillende activiteiten aan het voorzien😀



Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Afscheid nemen