Krachtpatsers en zingende wandelaars

Dinsdag 17/12/2019

Vandaag was ik weer van de partij in de Broederschool. Ik ben met heel veel stress naar de school gereden want vandaag kreeg ik samen met Joke de opdracht om turnles te geven aan enkele leerlingen. 

Mijn ochtend begon al heel goed samen met meester R. en de leerlingen hebben we een wandeling gemaakt in de schoolomgeving. Tijdens onze wandeling kwamen we een de grote stoel van koning Nobel tegen. Koning Nobel is de leeuw uit het verhaal Reynaert de vos. Het was heel fijn om te zien hoe leuk de leerlingen het vonden om op deze stoel te zitten en te regeren als een koning. Ook kwamen we tijdens onze wandeling enkele paarden tegen dit was fijn om de reactie van sommige leerlingen te zien. Je merkte dat sommige leerlingen heel toegankelijk waren naar de paarden terwijl de andere leerlingen eerder vanop een afstand naar de paarden keken. Tijdens de wandeling had ik de kans om de leerlingen beter te leren kennen want ik had tot vandaag nog geen contact gehad met deze klas. 


Na de wandeling heb ik samen met meester S. en de leerlingen spelletjes gespeeld. De leerlingen speelden samen met de meester het spel uno en ik speelde met een andere leerling het spelletje pim-pam-pet en wie is het?. Andere leerlingen speelden een spelletje op de computer. Het was wel niet zo gemakkelijk om de focus op het spel te houden want er waren twee leerlingen die een beetje ruzie hadden met elkaar. Het was voor beide leerlingen dan moeilijk om te functioneren wanneer de andere in de buurt was. Na de speeltijd stond ik alleen voor deze klas. Ik heb de leerlingen een boekje laten lezen, een kerstkaart laten maken of ik heb de leerlingen op de computer laten spelen. Ook hier hadden die twee leerlingen het moeilijk met elkaar maar ik heb beide leerlingen gewoon laten doen en na een tijdje keerde de rust terug in de klas. 

En dan was het zo ver! Ik mocht turnles geven samen met Joke aan enkele leerlingen! Ik kan je verzekeren dat dit een hele ervaring is. Ik en Joke hadden een parcours opgesteld waarbij de leerlingen konden fietsen, springen over een bank of bok, touwtjespringen, koprollen maken en nog veel meer. Maar na een tijdje merkte we dat de leerlingen dit niet meer leuk vonden daarom besloten we om het spel Chinese voetbal te spelen dit was een echt succes. De leerlingen vonden het zeer fijn om de juffen uit te schakelen. Tijdens het parcours en de Chinese voetbal gaven enkele leerlingen aan dat ze liever een moment alleen waren maar dit vond ik geen probleem. Ik gaf de leerlingen hun eigen momentje en na een tijdje ging ik dan in gesprek met hen. Ik merkte wel dat praten een heel goede manier is om de leerlingen te kalmeren en ze gerust te stellen. Na de Chinese voetbal hebben we ook nog het spel pang-pang gespeeld.

Na de laatste speeltijd zijn Joke en ik met de leerlingen gaan wandelen. Ook met deze groep heb ik de Reynaert wandeling gedaan. Jammer genoeg moest Joke tijdens de wandeling terugkeren met een leerling richting school omdat deze een kramp in de spieren kreeg. We hadden geluk dat we een rolstoel hadden meegenomen. Ik heb toen besloten om met de leerlingen verder te wandelen. Tijdens de wandeling hebben we bij de grote stoel het spelletje ik zie, ik zie wat jij niet ziet gespeeld. De leerlingen vonden dit heel fijn om zelf ook dingen te zoeken in de omgeving. Daarna besloten we om de wandeling verder te zetten. En dit was ook heel fijn! We hebben samen met heel de groep heel wat liedjes gezongen zoals bijvoorbeeld 1,2,3,4,5,6....7 zo gaat die goed, zo gaat die beter alweer .... maar ook hebben we enkele liedjes gezongen van het voetbal. Bij de aankomst aan de school stond Joke ons op te wachten en Joke hoorde ons al van ver afkomen. Het was heel fijn om met de leerlingen al wandelend te zingen 😊

Ik kijk alvast uit naar morgen!
Lotte

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen