I don't sweat, I sparkle

Dag 2 

Mijn dag startte met een les over het warenhuis. De leerlingen gaan volgende week zelf boodschappen doen in een warenhuis. Om hun hierop voor te bereiden, leren ze eerst wat theorie. De leerkracht overloopt samen met de leerlingen welke afdelingen er te vinden zijn in een warenhuis en welke producten ze hier kunnen vinden. Deze theorie oefenen ze in aan de hand van 2 oefeningen. Bij de eerste oefeningen moesten de leerlingen afbeeldingen van producten bij de juiste afdeling leggen. Bij de tweede oefening kregen de leerlingen een werkbundel met daarin heel wat toepassingen over de producten en afdelingen in het warenhuis. 

Het buitengewoon onderwijs werkt niet met handleidingen. De leerkrachten hier kiezen zelf welke leerinhoud ze geven en hoe ze dit geven. Dit vraagt heel wat creativiteit en werk van hun, waarvoor respect! Op het vlak van lesgeven, merk ik gelijkaardigheden met het gewoon onderwijs. Je hebt leerinhoud die je meegeeft met de leerlingen, je oefent deze samen in en daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag. Ook hier zijn er tijdens het inoefenen leerlingen die er sneller mee weg zijn dan andere leerlingen. 

Er was één leerling waarbij het leesniveau overeenkwam met het eerste leerjaar (lager onderwijs). Dit is voor haar problematisch. Ze kan niet goed lezen dus verstaat vaak de opdracht niet. Gelukkig was ik er vandaag om haar 1 op 1 begeleiding te geven. Samen met deze leerling heb ik de opdrachten gelezen en gemaakt. Deze oefeningen kon ze perfect invullen. Dus je ziet, ook al is haar leesniveau heel zwak, ze weet heel goed waarover het gaat en beheerst de leerinhoud.

Het voordeel in klassen van buitengewoon onderwijs is dat deze een klein aantal leerlingen bevat (tussen 5 en 9 leerlingen). Hierdoor kan je ze beter individueel begeleiden, wat zij ook zeker nodig hebben. Ze zien misschien niet dezelfde leerinhoud als leerlingen uit het gewoon onderwijs. Maar ze beheersen hetgeen wat ze moeten kennen om hun plan te trekken buiten de schoolomgeving zeer goed. Deze leerlingen zijn slim op hun eigen manier!

Na het middageten ging ik met de jongensklas naar de fitness. We gingen er te voet naartoe. Deze jongens zijn heel zelfstandig en wijs op de openbare weg. Ze houden zich aan de verkeersregels, stoppen aan elk zebrapad, wachten op elkaar. Ik vond ze braver dan mijn kindjes van het lager onderwijs. Dus dit verbaasde me wel, op een heel positieve manier 😊. Eens in de fitness aangekomen, moesten de leerlingen verplicht 20 minuten opwarmen aan de cardio. Daarna kozen ze zelf welke toestellen ze beoefenden. Ook dit verliep heel zelfstandig en vlot. De leerlingen wisten perfect hoe ze de toestellen moesten gebruiken. Voor mij was het de eerste keer dat ik tijd doorbracht in de fitness, dus de leerlingen hebben me veel moeten tonen 😀 dit vonden ze fijn natuurlijk, de juf die iets niet weet!

Tijdens de weg naar de fitness waren er een paar jongens die niet van mijn zijde afweken, vertelden heel hun levensverhaal. Dat ze zo open naar me waren vond ik heel fijn! Naast de verplichte sport op school zijn er ook jongens die in hun vrije tijd heel wat sport beoefenen. Zoals voetbal, freerun, dansen, fitness, klimmen... noem maar op. Deze leerlingen straalden toen ze me dit vertelden. Ze waren trots op zichzelf dat ze deze dingen heel goed konden en ik luisterde er met heel veel plezier naar.

Jammer genoeg is het leven voor deze jongens niet altijd gemakkelijk. Op onze terugweg werden ze geconfronteerd met een paar stoere jongens die hun iets nariepen. Waarop natuurlijk werd gereageerd. Ik snap hun reactie volledig, ik zou het ook niet fijn vinden moesten mensen iets lelijks zeggen zonder me echt te kennen. Deze leerlingen hebben er ook niet voor gekozen om met een problematiek geboren te worden. 

Ik heb enorm veel respect zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen. Zij staan zo sterk in hun schoenen ook al is het niet altijd even gemakkelijk. Heel fijn en leerrijk dat ik dit mag meemaken! 



Lynn

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen