Cozy day & hot chocolate

Dag 4

Mijn voorlaatste dag in Broederschool Lokeren zit er alweer op. Ook vandaag was het een super aangename dag. Ik vertel je er met veel plezier over 😊.

Mijn dag begon met een ICT les waarin de leerlingen zelfstandig of per twee oefeningen maakten. 1 van de leerlingen kon niet zo goed overweg met de computer en de juf stelde voor dat ik hem ging helpen. Daar zei ik uiteraard geen nee tegen! De oefeningen die de leerlingen moesten maken waren heel functioneel. Ze moesten bijvoorbeeld: busuren en treinuren opzoeken om dit weekend naar de kerstmarkt in Gent te gaan, een kerstcadeau kopen met een budget van €15.. Hier leren de leerlingen gericht zoeken naar elementen die ze later in het dagdagelijks leven ook nodig gaan hebben. Ik merkte aan de leerling die ik begeleide dat hij inderdaad moeite had met surfen op de computer. Ik heb hem zo goed mogelijk proberen helpen zodat hij de oefening snapte. De jongen werkte goed mee, was snel weg met de zaken die ik hem zei. Tijdens de oefeningen door hebben we ook wat gebabbeld met elkaar, heel fijn om hem beter te leren kennen. Zo'n 1 op 1 begeleiding, schept echt een band met de leerlingen. Ze vertellen je levensverhalen, de gekste gebeurtenissen,... je kan er een heel aangenaam gesprek mee voeren. 



Na de speeltijd was er een kerstfeestje gepland. Maar gisteren was er een leerling jarig en hij had niks gezegd. Dit konden we niet zomaar laten voorbijgaan dus we hebben er zijn verjaardagsfeestje van gemaakt 🎉🎈. Wat een geluk dat ik dit mee kon beleven. Zo'n toffe en vrolijke sfeer dat er in de klas en tussen de leerlingen hing. Ik merk dat ze zich meer en meer beginnen openstellen voor mij, waarschijnlijk omdat ze me ondertussen wel al een aantal keer gezien hebben. De jongens komen spontaan naar mij en beginnen een babbeltje, zo aangenaam! 
Tijdens het kerst / verjaardagsfeestje kregen de leerlingen (en ikzelf) een lekker kopje warme chocolademelk of een kopje koffie. Met daarbij een chocolade suikerwafel. Ik kan zeggen, verwend worden doe ik daar wel 😉. De leerlingen kregen de keuze tussen een film kijken of gezelschapsspelletjes spelen. Een aantal kozen het gezelschapsspelletje en de andere kozen de film. Ik heb de jongens gezelschap gehouden tijdens de klascinema. De film die we gezien hebben, was Shrek. Wat was dat leuk! Ik ging helemaal terug naar mijn jeugd, zo lang geleden dat ik deze nog eens gezien had. De jongens en ikzelf hadden er veel plezier in en we hebben vaak gelachen. 


Ik kwam volgende quote tegen op het internet toen ik naar Shrek zocht. Op het eerste zicht is het misschien raar dat ik dit erbij plaats maar persoonlijk vind ik dat hier zo'n mooie boodschap in zit. 
Shrek is namelijk anders en de gewone mensen bekijken hem nogal raar. Mensen hebben dan snel de gewoonte om een oordeel te vellen over hem zonder hem echt te kennen. Na een tijd is Shrek deze oordelen en opmerkingen van anderen 'gewoon' dat hij ze begint te geloven. Hierdoor gaat hij zichzelf als minderwaardig bekijken. Maar na een tijd beseft Shrek dat deze gewone mensen compleet fout zijn. Dat hij niet minderwaardig is en dat hij trots moet zijn op wie hij is. 
Hierbij leg ik de link naar het buitengewoon onderwijs. 
Bij sommige leerlingen merk je heel goed dat zij een stoornis of een problematiek hebben. De gewone mensen bekijken hun dan ook raar en durven kwetsende dingen zeggen. Deze leerlingen zijn ook mensen met gevoelens en het is logisch dat het hun raakt als mensen zo'n dingen zeggen. Deze leerlingen weten dat ze anders zijn maar willen niet anders bekeken worden. Ze leren omgaan en groeien met hun problematiek. Wat ik mezelf al niet kan voorstellen hoe dat moet zijn, dus enkel daarvoor al heel veel respect! Dit is iets wat hun zo sterk maakt en hiervoor mogen ze meer dan trots zijn op zichzelf. 

Na het middageten mocht ik een les bijwonen over geldwaarden: wisselen, teruggeven, betalen. Ook in het buitengewoon onderwijs wordt er gedifferentieerd op het kennen en kunnen van de leerlingen. Ze kregen werkblaadjes over geld die ze moesten invullen. Er waren leerlingen bij die met vals geld te werk gingen, dus alles nog heel concreet voor zich moesten zien. Andere leerlingen werkten met de rekenmachine omdat het hoofdrekenen niet vlot genoeg gaat. Maar bij een andere leerling gaat het hoofdrekenen wel vlot dus zij kon de oefeningen zonder hulpmiddelen oplossen. Dit heeft me aangenaam verrast, want zo'n theorie en hulpmiddelen worden ook aangereikt in het gewoon lager onderwijs. 

Ik heb ook nog een uurtje doorgebracht op 'de brug'. Het was zeer rustig dus heb ik fijne babbels met de collega's kunnen voeren. 

Om de dag af te sluiten heb ik eerst samen met de leerlingen een stuk fruit gegeten. De juf wist me te vertellen dat de leerlingen elke dinsdag een gratis stuk fruit krijgen van een winkel. Dit om het eten van fruit te stimuleren, zouden ze overal moeten inschakelen!
Daarna hebben we samen nog gezelschapsspelletjes gespeeld. Ik heb met 3 andere leerlingen uno gespeeld. Waarvan ik 1 keer gewonnen ben 😀. Ook hier werd er gelachen en gebabbeld. 


Het was alweer een super leuke dag! Helaas is het morgen mijn laatste dag op de Broederschool Lokeren dus ik ga er dubbel en dik van genieten!

Lynn

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Afscheid nemen

Le tour de Lokeren