Fijne babbels met werkende handen

Mijn voorlaatste dag op de Broederschool te Lokeren is afgelopen. Morgen is het mijn laatste dag.
Jammer dat het zo snel vooruit gegaan is. Ik zou graag nog meer willen proeven van het buitengewoon onderwijs.

Morgen is er nog één laatste keer, maar ik zal best eerst eens overlopen wat ik vandaag gedaan, gezien en gehoord heb.


Vandaag heb ik een hele dag in groep 24 mogen meehelpen. Groep 24 was vandaag niet compleet omdat er drie leerlingen op stage waren vertrokken.
Een kleine, maar dynamische klas.
In het begin van de dag hebben we samen uitgebreid over het weekend vertelt. Dit was heel fijn om eens te horen wat de leerlingen doen in hun weekend.
De leerlingen zien mij ook echt als een juf aan waardoor ze mij betrokken bij dat gesprek. Ik heb ook mijn weekend mogen overlopen.

Hierbij merk ik wel al direct een verschil op tussen het buitengewoon en het basisonderwijs. In het basisonderwijs moet het allemaal vooruit gaan en alles moet direct klaar zijn. In het buitengewoon onderwijs wordt er uitgebreider besproken over het weekend. Hierbij kunnen de leerlingen hun gedachten en gevoelens verwoorden terwijl dit in het basisonderwijs zo snel mogelijk moet besproken worden om verder te kunnen gaan met de lessen.

Na het bespreken van het weekend hebben de leerlingen hun agenda aangevuld met wat ze gaan doen. Het was een hele boterham. Maar we zijn rond geraakt!

Eerst hebben de leerlingen hun bank proper gemaakt en hun handen grondig gewassen. Dit moesten ze doen omdat ze vleesverpakkingen moesten stickeren. Natuurlijk moeten deze steriel blijven. Hierbij moeste ze stickers van het soort vlees op de verpakking plakken. Dit ging redelijk snel vooruit en iedereen was ook snel klaar met het werk. Ook moesten er datumstickers op gekleefd worden.

Eens dat werkje klaar was, gingen twee leerlingen strijken en de rest ging terug squeezballetjes verpakken. Hierbij heb ik de leerlingen weer geholpen en hebben we een babbeltje kunnen maken.

Hierbij merk je ook al het verschil. De leerlingen van het buitengewoon onderwijs zijn zelfstandiger dan de leerlingen die in het basisonderwijs zitten. De leerlingen weten wat ze moeten doen en wat ze moeten klaar leggen. Ze moeten amper iets aan de leerkracht vragen.
Ik weet dat het leeftijdsverschil tussen het basisonderwijs en het buitengewoon onderwijs groot is, maar ik vind het fascinerend hoe zelfstandig deze leerlingen kunnen werken.

Deze activiteit hebben we nog de hele dag gedaan. Tussendoor waren we de zangers en zangeressen aan het raden die op de radio waren.

Het is fijn om te horen wat de leerlingen eigenlijk allemaal te vertellen hebben tussen het werk door. Maar tijdens dat werk doen de leerlingen ook echt door met hun werk. Ze worden niet echt afgeleid door het babbelen.
Hierbij zie ik dan ook weeral direct een verschil. In het basisonderwijs moeten de leerlingen muisstil zijn tijdens het maken van een opdracht. Deze leerlingen mogen babbelen maar wel op een rustige manier zodat iedereen nog geconcentreerd mogen werken.


Het grootste verschil dat ik zie tussen het basisonderwijs en het buitengewoon onderwijs is dat de leerlingen in het buitengewoon onderwijs meer werken met de handen en klaar gestoomd worden voor het echte leven.
Leerlingen in het basisonderwijs krijgen heel de tijd nieuwe leerstof naar hun hoofd 'gesmeten' en moeten het maar allemaal kunnen. Hierbij zijn de lessen ook echt op vaste momenten.
In het buitengewoon onderwijs zien de leerkrachten wel tot waar de leerlingen geraken. Is het niet af? Niet erg! Volgende keer doen we gewoon verder.

Ik ga voor de laatste keer met veel goesting naar bed om weer op te staan om weer te kunnen meedraaien in het buitengewoon onderwijs.
Ik ben zo benieuwd naar wat die laatste dag mij gaat brengen want dan ga ik eindelijk eens mee kunnen draaien op de brug. Zeer benieuwd wat ik daar te zien zal krijgen.

Soline x

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen