Een relatie tussen geest, ziel en lichaam

Vandaag was het eindelijk zover! Eindelijk kon ik eens gaan snuisteren in een school van het bijzonder onderwijs. Deze ochtend gierden de zenuwen zich door mijn lichaam. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van de leerlingen, leerkrachten en vooral wat mijn functie zou zijn in de les yoga die ik de hele voormiddag ging bijwonen. Maar ik kan je verzekeren deze zenuwen waren voor niks nodig! Het is een hele aangename school met fijne leerkrachten en leerlingen. Ik had op voorhand een beetje schrik voor de aanrakingen of de gedragingen die de leerlingen gingen stellen naar mij toe, maar ik kan alleen maar zeggen dat ik dit alleen als positief ervaren heb. Ik had van mezelf gedacht dat ik dit als onaangenaam ging aanvoelen maar eigenlijk vond ik dit niet zo erg. Er zijn ook heel wat leerlingen die tegen jou komen babbelen en het is dan ook fijn om eens te weten te komen hoe zij zich voelen en hoe ze jouw aanwezigheid ervaren.

In het eerste lesblok mocht ik deelnemen aan een yogasessie. De relatie tussen geest, ziel en lichaam stond hier centraal. De leerlingen en ik zelf leerden tijdens de sessie verschillende houdingen die bij de yogalessen horen. Ik stond er versteld van hoe zelfstandig deze leerlingen te werk kunnen gaan! Ik had gedacht dat de leerlingen veel begeleiding nodig hadden omdat zij in de OV1 groep zitten (dit is een groep die niet zelfstandig kan functioneren in de samenleving) maar deze leerlingen deden heel veel moeilijke oefeningen zelfstandig. Ik had het soms moeilijk met die oefeningen en de leerlingen waren zo hulpvaardig dat ze mij de houdingen hielpen onthouden. Tijdens deze sessie heb ik ook gezien hoe de leerlingen leren hun energie op een juiste manier gebruiken. De leerkracht gaf aan dat je je energie negatief kan gebruiken door boos te worden of dingen kapot te maken, maar je kan je energie ook positief gebruiken door eerst even tot rust te komen en daarna op een rustige manier vertellen wat het probleem is. Zelf ik kon hier nog van leren! Ook hebben we relaxatieoefeningen gedaan zodat de leerlingen weten hoe ze rustig kunnen worden, dit kunnen ze dan in het dagelijkse leven ook toepassen om rustig te worden.

Na de wissel kwamen er leerlingen in de yogaklas die yoga als keuzevak hadden gekozen. Hierbij waren er leerlingen die iets meer ondersteuning nodig hadden. De leerlingen mochten dan zelf aangeven wat ze graag als ondersteuning wouden gebruiken. Tijdens de sessie yoga leerden de leerlingen hun eigen grenzen kennen en maakten ze kennis met ruimte zoals boven, onder, links en rechts. Voor de sessie begon herhaalde de leerkracht de doelen zodat de leerlingen wisten wat ze vandaag moesten bereiken.

Ik heb ook gemerkt dat er tijdens deze twee sessies dat er heel hard leerlinggericht gewerkt werd. De leerlingen moesten zelf hun grenzen aangeven. Wanneer ze een hulpmiddel nodig hadden mochten ze dit gebruiken de hulpmiddelen waren vooral een deken of een kussen of het zitkussen. Als je niet gemakkelijk op je knieën kon zitten dan mocht je liggen. Er was ook een leerling die autistisch is en deze had het moeilijk omdat de yoga doorging in een andere klas dan de gewone gang van zaken. Deze leerling mocht dan in de zetel liggen met een deken en vooral auditief meedoen aan de yoga.

Ik ervaar het eerste bezoek dus zeer positief en ik kijk er alvast naar uit om morgen terug een kijkje te gaan nemen in deze school! Het was voor mij allemaal nieuw waardoor ik nu nog met enkele vragen zit zoals bijvoorbeeld wat doe je als een leerling niet gepast reageert? Hoe worden deze kinderen opgevangen na hun schoolperiode? Wat doen de leerlingen tijdens de kooklessen? Wat leren ze allemaal en hoe leren ze dit? Dat zijn vooral de vragen die nu door mijn hoofd spoken maar ik hoop dat ik hier morgen een antwoord op kan vinden.

Lotte

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen