Een ervaring rijker

Ik heb er lang naar uitgekeken, maar vandaag was het dan zover.
Mijn eerste voormiddag op de Broederschool (vestiging Daknam).
Bij het aankomen werden zowel Lotte als ik heel vriendelijk verwelkomd door de aanwezige leerkrachten.

Op woensdag is het op de vestiging Daknam geen gewone lesdag in de klassen, maar worden er ateliers georganiseerd.
De leerlingen kunnen zelf twee ateliers kiezen die ze die dag willen doen waaronder bv. paardenboerderij, fietsen maken, koken, schilderen, ...

Na het binnengaan met de leerlingen werd ik al direct door hen aangesproken om hen te helpen met een overall en laarzen aan te trekken. Ik was meteen wakker.
Juf A. vertelde mij dat we naar een paardenboerderij zouden fietsen om daar de boer wat te helpen met allerlei taakjes.
Toen ik dit hoorde kwam ik tot het besef dat ik eigenlijk enkele vooroordelen had toen ik deze ochtend vertrok. Ik had bijvoorbeeld niet gedacht dat de leerlingen wel allemaal konden fietsen. Dit was wel het geval, en nog meer, het ging zelfs heel vlot. De leerlingen kenden heel goed de verkeersregels.

Op de boerderij werd ik meteen door de enthousiaste jongens mee naar de paardenweide genomen om de paarden te aaien. Ik had nog nooit eerder een paard aangeraakt, dus ook dit was voor mij een verrijking vandaag. De jongens hebben mij heel goed uitgelegd hoe ik het best een paard kon benaderen zodat ik het kon aaien, zonder het schrik aan te jagen.
Na het aaien van de paarden, werd ik samen met één van de jongens door de juf aan het werk gezet om alle netten te vullen met hooi voor de paarden en pony's.
Ik moet toegeven dat op dat moment de leerlingen slimmer waren dan ik :)
Ik denk dat het voor hen ook wel eens leuk was om aan mij dingen aan te leren en te vertellen over hun interesse, ze hebben dat atelier immers gekozen vanuit hun eigen interesse. Het waren allemaal dierenliefhebbers.

Hoe langer ik bij de jongens was, hoe aanhankelijker ze werden. Hier had ik het wel wat lastig mee. Ik had hier op voorhand al over nagedacht en was hier ook een beetje bang voor. Dat was dus terecht.
Bij het terug binnenkomen in de klas, ben ik door twee jongens vastgenomen en één ervan is mij zelfs een kus komen geven op mijn wang.
Gelukkig kwam er na de speeltijd een andere groep bij juf A., zodat de jongens wat konden kalmeren. Dit vertelde juf A. mij ook zelf. De jongens waren helemaal niet in hun normale doen omdat ik er was. Ze deden allerhande dingen die eigenlijk niet mogen, omdat ze indruk wilden maken op 'hun nieuwe juf'.

Na de korte wissel (op woensdag is er geen speeltijd) bleef ik met juf A. op de speelplaats en waste ik samen met enkele leerlingen de fietsen uit de fietsenstalling.
1 van de leerlingen (de oudste van de school) voerde enkele herstellingen uit aan de fietsen zoals bijvoorbeeld het smeren van de kettingen.

Wat ik vandaag voornamelijk heb bijgeleerd is dat elk van deze leerlingen een eigen uitgesproken karakter heeft en dat dit leerlingen zijn die heel veel liefde geven.
Wat mij vooral geraakt heeft is dat de leerlingen zich heel verantwoordelijk voelen voor de zorg van een ander.
Dit heeft juf Ann mij ook herhaaldelijk gezegd. Veel leerlingen kunnen niet voor zichzelf zorgen of niets uit zichzelf doen, maar zodra ze het met of voor iemand kunnen doen, gaat het allemaal vanzelf.

Ik vond dit alvast een heel leerrijke start, en de vooroordelen die ik had zijn vanaf het eerste uur volledig verdwenen.
Ik heb al op heel wat vragen een antwoord gekregen doordat juf A. ook probeert om mij zoveel mogelijk te betrekken.
Ik kreeg van alle leerlingen waarmee ik in contact zal komen de volgende dagen ook het rapport. Op die manier kan ik de leerlingen al wat beter kennen voor ik ermee in contact kom.

Hopelijk zie ik morgen wel ook eens hoe het er in een klassituatie aan toe gaat, want daar ben ik wel benieuwd naar.

Joke

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen