Een dag vol verwonderingen

Vandaag, 11 december 2019, was het de eerste dag van ons project in de Broederschool in Lokeren. Het was mijn allereerste kennismaking met het buitengewoon onderwijs. Wat was dat spannend!

Toen we aankwamen werden we zeer heugelijk ontvangen door het hele schoolteam. Iedereen was zeer enthousiast naar onze komst. Dit zorgde bij mij ook direct voor een goed gevoel!

Ik ben gestart bij 'de brug'. Dit is een speciale plaats in de school voor leerlingen die het even moeilijk hebben in de klas. Zowel de leerkracht als de leerling zelf kan aangeven dat er naar de brug gegaan moet worden. De leerlingen krijgen daar 15 minuten tijd om af te koelen in een prikkelarme ruimte. Wanneer deze 15 minuten gedaan zijn, mogen de leerlingen even bij een opvoeder gaan zitten en voeren ze samen een gesprek over wat er fout is gelopen. Na dit gesprek krijgt de leerling een nieuwe kans en mag deze terug naar de klas gaan. Deze ochtend zijn er ongeveer 5 leerlingen naar de brug gekomen. Dit was volgens de opvoeders een rustige voormiddag. Op sommige dagen zijn er namelijk veel meer gevallen van ongepast gedrag. Deze ervaring was voor mij zeer overweldigend. Er was een leerling die een zelfmoordbericht had geschreven en dat aan de opvoeders liet lezen. Hierbij voegde ze toe dat ze morgen niet meer op school zou zijn. De opvoeders konden hier zeer professioneel mee omgaan maar voor mij was dit een grote shock. Ik ben benieuwd welke andere ervaringen ik hier nog zal meemaken.

Na de ervaringen in 'de brug' mocht ik mee met Juf Nele in groep 16. Deze leerlingen hadden een les montage en techniek. De leerlingen mochten zelf een kerstkaartje maken met naald en draad. De eerste kennismaking met de leerlingen verliep niet zo vlot. Enkele leerlingen wouden hun eigen naam niet zeggen tegen mij. Juf Nele heeft hierbij nog wat extra duiding gegeven wat ik kwam doen en vanaf dat moment kwamen de leerlingen wat los. Juf Nele maakte zeer veel gebruik van visuele ondersteuning. Ze gaf later in een gesprek ook aan dat de leerlingen hier echt nood aan hebben. De leerlingen konden al zeer veel dingen zelfstandig en wanneer iemand iets niet kon, hielpen de leerlingen elkaar spontaan. Ook de juf liep constant rond om mee te begeleiden. De leerlingen mochten zeer veel elementen van het kaartje zelf kiezen en dat sprak hen ook enorm aan. Op het einde van de les hadden alle leerlingen zeer mooie resultaten en enkele leerlingen kwamen de resultaten zelfs al aan mij tonen. De stap die ze hiervoor moesten zetten, was waarschijnlijk zeer groot dus ik vond het fantastisch dat ze zich al direct hadden aangepast aan de situatie. De juf gaf na een gesprek aan dat het niet altijd makkelijk was om knutselopdrachten te maken met de leerlingen. De opdrachten mogen namelijk niet te moeilijk zijn maar ook niet te makkelijk en kinderachtig. Hierbij kon ik haar volledig begrijpen!

Het was een hele dag vol verwonderingen waarbij ik vooral versteld stond van hoe de leerlingen blijven doorzetten ookal gaat het wat moeilijker. De leerlingen kunnen zichzelf ook zeer goed inschatten wanneer ze er zelf voor kiezen om naar 'de brug' te gaan. Ook dat vind ik verwonderend.

Ik ben benieuwd naar een nieuwe dag vol met nieuwe verwonderingen!

Kiona x

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen