Een dag vol stressballetjes en een hongerige maag

11 december 2019: De dag waarop ik eindelijk op een andere manier kennis mag maken met het buitengewoon onderwijs.

Op voorhand maak je zelf een beeld over hoe het in het buitengewoon onderwijs aan toe gaat.
Natuurlijk had ik al een beetje een voorkennis omdat mijn broer in het buitengewoon onderwijs zit. Maar je ervaart dit helemaal anders als je met een persoon samen woont die een beperking heeft dan dat je dit mee maakt in het onderwijs.

Eens toegekomen op de Broederschool te Lokeren, zijn we met open armen ontvangen. De leerkrachten en de leerlingen zijn heel sociaal waardoor we ons direct thuis voelden.


Eerst heb ik een les BGV met de leerlingen mogen volgen. Tijdens deze les mochten de leerlingen squeez-balletjes nakijken op fouten en verpakken.
Ze hebben mij uitgelegd dat ze dit doen voor een bedrijf die de balletjes opstuurt naar hen.
Tijdens het verpakken van deze speelgoedjes vertelden ze me over hun stage die ze doen, wat één van hun beperkingen zijn en hoe leuk ze het op school vinden. De leerlingen zijn heel sociaal tegenover elkaar maar ook tegen onbekenden.
Ze willen zo graag vertellen wat ze doen en hoe ze zich voelen. Dat is al iets dat je minder ziet in het gewoon basisonderwijs.

Bij deze les was ik wel erg geschrokken van het feit dat er een leerling alles uit haar mond 'floept' en dit zeer grof kan overkomen.
Die leerling was sterk tegen de leerkracht ingegaan. Deze leerkrachten verdienen heel veel respect.
Respect omdat ze soms zeer lelijke woorden moeten kunnen inslikken en tegen die leerlingen rustig moeten blijven en ze onder controle kunnen houden. Voor dit beroep moet je écht wel sterk in jouw schoenen kunnen staan.

Daarna ben ik naar de keuken gegaan om samen met één leerling pannenkoeken te bakken voor de kerstmarkt. De leerkrachten hebben mij één leerling meegegeven omdat hij in rust moet kunnen werken en anders in zijn hoofd flipt.
Ik probeerde om een gesprek aan te gaan met deze leerling, maar het enigste dat ik kreeg als antwoord was: "ja zeker", "oké dan", "dat kan", "nee",...
Antwoorden waarmee ik geen gesprek mee kon beginnen.
Ik ben wel te weten gekomen dat ik een slechte pannenkoekenbakker ben tegenover die leerling 😂.
De geur van pannenkoeken verspreidde zich over heel het klaslokaal, de gang en de andere keuken waardoor ik veel zin in pannenkoeken kreeg maar waardoor ik ook heel veel honger kreeg.
Jammer genoeg mochten we geen pannenkoeken eten omdat deze allemaal voor de kerstmarkt zijn.
We hadden wel een paar mislukte die de leerlingen mochten opeten, maar daar stond ik dan met een lege maar vooral hongerige maag .

Deze dag heeft me al doen inzien dat de leerlingen in het buitengewoon onderwijs echt hun best willen doen om alles rond te krijgen en de leerkracht tevreden te houden, maar ook om zichzelf te bewijzen dat ze iets kunnen. Deze leerlingen zijn sociale mensen waarvan je eigenlijk heel veel liefde krijgt.
Maar ook dat de leerkrachten vaak op hun tong moeten bijten en sterk in hun schoenen moeten staan.


Ik ben benieuwd wat er morgen op mij te wachten staat.
Maar één ding is zeker: Ik ga met plezier naar het buitengewoon onderwijs!

Soline x




Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen