Bezige bijtjes en moddermonsters

Ik begon de dag met houtbewerking bij één van de jongste groepen van de school. Tijdens deze les hebben de leerlingen hun kerstboom in het hout kunnen afwerken. Wanneer de leerlingen werken aan hun werkje, moeten ze stil zijn. Om de 20 minuten zorgt de leerkracht voor een korte pauze waarbij de leerkracht samen met de leerlingen naar buiten gaan om te kickeren. 
De les begon bewogen. We waren nog niet zo lang binnen en een leerling werd al naar de brug gestuurd. Dit was een bewuste keuze maar ook een slimme zet van de leerkracht want nadat die ene leerling uit de klas was, waren de leerlingen muisstil. 

Een les houtbewerking hoort niet bij de eindtermen van de leerlingen. Bij deze les kijkt de leerkracht vooral hoe de leerlingen hun gedragen tijdens deze les en hoe goed ze meewerken. Hierbij merk ik wel dat de leerlingen zeer zelfstandig kunnen werken. Ook weten de leerlingen perfect wat ze wel en niet mogen doen. Tijdens deze lessen werken de leerlingen op hun eigen tempo waardoor een duidelijk een verschil te zien is in de opdrachten. Twee uur les en je ziet al een groot verschil met het basisonderwijs. Bij het basisonderwijs moet een leerinhoud binnen een uur afgerond zijn. 

Daarna ben ik met dezelfde groep naar de les metaal gegaan. Alleen hebben wij niet veel gewerkt met metaal. Samen met groep 15 heb ik de kerstmarkt wat vorm gegeven met sfeerlichtjes. 
Ik heb samen met twee meisjes uit de groep de sfeerlichtjes uit elkaar mogen halen. Maar wel buiten... Onze handen waren bevroren, maar we bleven verder werken. Althans, ik toch 😅. De meisjes gaven redelijk snel op.
Daarna hebben we samen de speelplaats mogen vegen omdat er te veel bladeren op de speelplaats lag. Hierbij was het ook een hele uitdaging om de meisjes gemotiveerd te houden. Ze hadden het heel de tijd koud waardoor ze niet meer wouden werken. Maar alles is dan toch afgeraakt!

Basisonderwijs voorziet geen tijd om leuke dingen in elkaar te steken zoals het opzetten van een kerstmarkt. Buitengewoon onderwijs doet dit dan wel. Hierbij zie je wel dat de leerlingen leren om zelfstandig iets in elkaar te zetten of gewoon hun plan te kunnen trekken. De leerlingen van het basisonderwijs zouden al meerdere keren aan de leerkracht gevraagd hebben wat ze zouden moeten doen. 

Na de middag was het tijd om te sporten. Binnen of buiten sporten? 
Natuurlijk, ik mocht weer een hele namiddag in de kou gaan sporten. 
Samen met de meisjes van fase 2 gingen we gaan mountainbiken. 
In totaal waren we met 4 meisjes samen met de meester. Geen grote groep dus. 
Bij mountainbike denk je natuurlijk direct aan een terrein of bos waarbij er veel modder, heuvels en hindernissen aanwezig is. 
Samen met de groep zijn we naar Eksaarde gefietst. Hierbij hebben we verschillende wegen genomen.
We zijn langs autobanen, boerenwegen en langs het water gefietst.
Hier en daar waren er heel smalle en gladde wegen. Veel modder en plassen.
Je kan het al raden... Natuurlijk is er iemand gevallen. Recht in een plas en rondom haar vol modder. 
Tijdens het fietsen hebben we veel kunnen praten en hebben we veel gelachen.
Maar de leerlingen (en ikzelf ook) hebben moeten zwoegen om terug aan het school te kunnen geraken. 

Tijdens het sporten ben ik ook beginnen na te denken over de sportlessen in het basisonderwijs. De leerlingen in het buitengewoon onderwijs sporten veel meer en intensiever dan de leerlingen in het basisonderwijs. Hierbij zie je dan ook direct de zelfstandigheid van de leerlingen weer naar boven komen. De leerlingen mochten fietsen tot aan een bepaald punt dat de leerkracht met hun heeft afgesproken. Chapeau dat de leerkracht de leerlingen zo veel verantwoordelijkheid wilt en kan geven. 

Maandag is het een nieuwe dag om wat meer te weten te komen over het buitengewoon onderwijs.
Het is fijn om deze kans te mogen krijgen! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen