Babbels, weetjes en nieuwe ervaringen

Dag 3

Ook dag 3 is ten einde gelopen. Wat heb ik er opnieuw van genoten! 

Deze ochtend ben ik gestart met 'onthaal'. Hier verzamelen de leerlingen zich rond een tafel en delen ze hun belevenissen van het voorbije weekend. Met een tasje overheerlijke warme chocolademelk 😋 Een leerling had mij gekozen om iets te vertellen over mijn weekend. Dit vond ik heel fijn!



Daarna kregen de leerlingen een les rond actualiteit. Ze bekeken 'de week van Karrewiet'. Dit is een programma op Ketnet waarbij het belangrijkste nieuws van iedere weekdag gepresenteerd wordt. Dit in een duidelijke, vlotte taal, zonder al te moeilijke woorden.
Tijdens mijn stage in het gewoon onderwijs kwam actualiteit en Karrewiet ook aan bod. Het kan dus ook perfect ingezet worden in het buitengewoon onderwijs. Zo zijn de leerlingen ook op de hoogte van wat er allemaal in de wereld gebeurt. Om deze nieuwe informatie te verwerken, had de juf een werkbundel gemaakt. De oefeningen werden klassikaal gemaakt maar de leerlingen moesten zelf nadenken. Het was een les die evengoed in het gewoon onderwijs kon gegeven worden. Dit verraste me positief!

Na de speeltijd volgde ik het vervolg van deze les bij een andere juf. De klas waar ik in terecht kwam, was iets drukker in hun gedrag. 1 van de leerlingen zat alleen met een computer en een koptelefoon op. Ik vroeg me af waarom dit was.. Deze leerling werkte sneller dan de andere leerlingen en kon deze opdracht helemaal alleen invullen. Wat ik heel knap vond!
Dit deed me toch even nadenken. Er zijn vaak vooroordelen van leerlingen die in het buitengewoon onderwijs zitten. Zoals dat ze niet veel kunnen, dat ze bij alles hulp nodig hebben. Maar deze vooroordelen zijn onterecht. Met als bewijs de leerling die ik zonet vernoemde. Hij kon zelfstandig aan de slag zonder hulp van de juf. 


Na het middageten ben ik met een juf en 3 leerlingen kalenders deur aan deur gaan verkopen. De leerlingen oefenden in de klas eerst in wat ze moesten zeggen als voorbereiding. Hier waren ze wel wat aan het giechelen en gek aan het doen. Maar eens we voor de mensen zelf stonden, gedraagden ze zich prima en waren ze heel beleefd. De verkoop verliep vlot. In totaal hebben we nog 6 kalenders verkocht. Dit om de Broederschool Lokeren te sponsoren. De leerlingen waren heel flink op straat, hielden zich aan de verkeersregels, liepen op het voetpad. Er moest niets negatief tegen gezegd worden. 
Leerlingen van de lagere school kunnen hier nog wel van leren. Zij durven al eens uit te dagen en zich niet aan de verkeersregels te houden. Dus ik kan wel besluiten dat de leerlingen van het buitengewoon onderwijs wijs zijn in het openbaar.

Wat ik hier zeker nog wil bij vernoemen is mijn respect naar 1 bepaalde leerling. Zij is heel zwak qua Nederlands taal. Ze kan wel goed Nederlands verstaan maar zelf niet zo goed spreken. Ook zij nam de kans om een kalender te verkopen en heeft dit prima gedaan! Ik denk dat dit voor haar toch wel een drempel was die ze overwonnen heeft. Wat heel knap is van haar! Je zag het ook aan haar dat ze trots was op zichzelf, was heel fijn om dit te zien 😊.

Als afsluiter van de dag werkten de leerlingen verder aan hun tijdslijn. Hierop stonden alle verjaardagen van de leerlingen en als aanvulling mochten ze er de feestdagen nog bijschrijven. Wanneer deze af is, wordt hij omhoog gehangen in de klas. Als overzicht en ondersteuning voor de leerlingen. Ook dit is iets wat we in de lagere school toepassen.

Vandaag heb ik toch wel wat gelijkenissen gezien met het gewoon onderwijs. Maar ben ik ook weer aangenaam verrast door het kennen en kunnen van de leerlingen buitengewoon onderwijs. Het is nu dag 3 en in mijn ogen zijn deze leerlingen normale leerlingen die gewoon extra ondersteuning nodig hebben. Ik heb ze enorm graag!

Lynn

Reacties

Populaire posts van deze blog

Le tour de Lokeren

Afscheid nemen